Věříte, že hodiny geometrie se dají učit i zábavně a žáci se na ně těší?
Podařilo se nám připravit téma na hodinu geometrie,
které zaujalo a líbilo jak našim žákům, tak i kamarádům z Japonska.
V pátek 16.5. na hodinu geometrie do naší 4.B zavítali
japonští kamarádi s pí. učitelkou, s pí. Yuko Okaji a s p. ředitelem.
Úzké spojení znalostí z geometrie s praktickým využitím
a kreativním myšlením bylo náplní naší společné hodiny.
Na začátku hodiny jsme se učili sestrojit
- rovnostranný trojúhelník
- osy stran trojúhelníka
- průsečík os stran trojúhelníka
- střed opsané kružnice
- opsanou kružnici
Ukázalo se, že nejsou tak velké rozdíly ve výuce matematiky u nás a
u Japonců a že se děti dokážou bez větších problémů zapojit do společné práce.
V druhé části hodiny žáci vytvořili 4 skupinky a rozdělili si jednotlivé úkoly.
Některá děvčata vyráběla propletená srdíčka
a ostatní různobarevné mozaiky na nástěnky.
Žáci obdrželi česky a japonsky napsaný postup práce, a tak se povedlo ihned zapojit všechny žáky. Utvořily se skupinky žáků, které společně pracovaly na zadaném úkolu. Všichni prožívali něco nového, co je vzájemně spojovalo.
Mezi s sebou si rozdělili jednotlivé úkoly:
– jedni rýsovali, druzí stříhali, další lepili atd., vzájemně se radili, jak nejlépe zkombinovat svoje „dílko“, aby se líbilo, bylo co nejhezčí, ostatní ho obdivovali a měli z něho všichni radost.
Bylo zajímavé sledovat průběh hodiny. Žáci nepotřebovali vést, neměli žádné větší problémy, věděli, co je jejich úkolem, vše bylo jasné, logické a smysluplné. Největší předností bylo oživení hodiny geometrie a rozvíjení představivosti s uplatněním kreativity. Takové hodiny žáky baví a povzbuzují!
Mnozí projevovali chuť tvořit i po zvonění. Přicházeli za námi s novými nápady, návrhy, toužili si práci prodloužit o další hodinu, prosili pokračovat i po přestávce. To však nebylo možné. Neobvyklou a zábavnou hodinu geometrie jsme museli ukončit.
Svoje „dílka“ si japonští žáci odnášeli spolu s obrázky Prahy na památku.
Kladem hodiny bylo i to, že kdykoli se podívají na nástěnku ve třídě, bude tam viset jejich společné „dílko“ a žáci si mohou říci: „Ano, to jsem dělal já!“
Obě hodiny matematiky považujeme za velmi úspěšné!
Setkaly se s velkým ohlasem nejenom u žáků,
ale i u jejich učitelů a p. ředitele.
Jak se hodina vydařila, můžete se sami přesvědčit a podívat na fotografie.
PaedDr. Zita Květová + žáci 4.B
foto ZDE: