Na závěr školního roku si žáci 4.B ještě stihli domluvit společnou hodinu kaligrafie s japonskými kamarády dne 20.6.2014
Kaligrafie – v japonštině „šodo“ se volně přeloží „cesta psaní.
Hodina byla zahájena stručnou prezentací o japonské kaligrafii.
Dozvěděli jsme se od našich japonských kamarádů
jaké kaligrafické styly v Japonsku používají
a bez jakých pomůcek se neobejdou.
Tak jako se naši žáci učí psát v 1. třídě
a paní učitelka od nich vyžaduje přesnost a důslednost,
tak stejně je tomu i v Japonsku,
kde se děti odmalička učí
jak klasický standartní způsob psaní,
tak i kaligrafii.
Naši žáci byli rozděleni do skupinek po 1-2 žácích
a společně s japonskými kamarády
se pustili do nácviku jednoduchých znaků.
V tělocvičně školy měli připraveny
kaligrafické sady per, štětce, tuže, papíry, třecí misky na tuž
pro jemné tahy a prvky perem a štětcem.
Na stěně měli česky a japonsky velkým písmem napsaná
tři slova - kamarád, srdce a světlo, která se učili psát.
Hned první tahy perem a štětcem naše žáky okouzlily.
Velice zodpovědně a se zájmem přistupovali k nácviku
předepsaných jednoduchých znaků – slov.
Při společných tazích perem i štětcem s japonskými kamarády
prožili spoustu legrace, snažili se anglicky domluvit
a jejich zájem o kaligrafii se rozhodně nastartoval.
Kaligrafie se stala pro ně od dnešního dne velkou motivací,
umožnila jim nahlédnout do přesných tahů, učit se novým dovednostem,
rozvíjet představivost, porovnávat odlišnosti,
ale i nacházet společné znaky-prvky a čáry s kaligrafií.
Celá hodina a postup práce byly výborně promyšleny a koncipovány.
Až v závěru hodiny jsme si uvědomili,
jak klidně a pohodově hodina kaligrafie proběhla.
Je pravda, že již žáci se rádi nechávají ovlivňovat okolním světem
a zapomínají na důležitost, hledat způsoby,
jak se odreagovat od školních problémů a i dostatečně relaxovat
Najednou jsme si uvědomili,
jak nezbytné a zapotřebí je dělat tuto osvětu,
aby již žáci věděli, co je to kaligrafie
a co se přes ni mohou dovědět a naučit.
Kaligrafii by se měl věnovat každý,
kdo se chce alespoň na chvíli
v našem přetechnizovaném světě pozastavit,
odreagovat, přijít na jiné myšlenky
a trošičku se dostat
z toho každodenního běžného shonu a stresů.
PaedDr. Zita Květová + žáci 4.B
Foto zde: