OKOUZLILY NÁS TAHY ŠTĚTCEM - KALIGRAFIE

20.6.2014 19:55   Akce tříd

                 

 

 

 

Na závěr školního roku si žáci 4.B  ještě stihli domluvit  společnou hodinu kaligrafie s japonskými kamarády   dne 20.6.2014     

                                       

        Kaligrafie – v japonštině „šodo“ se volně přeloží „cesta psaní.

     Hodina byla zahájena stručnou prezentací  o japonské kaligrafii.

                  Dozvěděli jsme se od našich japonských kamarádů

                        jaké kaligrafické styly v Japonsku používají

                               a bez jakých pomůcek se neobejdou.

                  Japonská kaligrafie je určitá forma lidského umění.


                               Tak jako se naši žáci učí psát v 1. třídě

                 a paní učitelka od nich vyžaduje přesnost a důslednost,

                                   tak stejně je tomu i v Japonsku,

                                     kde se děti odmalička učí

                          jak klasický standartní způsob psaní,

                                          tak i kaligrafii.

 

                   Naši žáci byli rozděleni do skupinek po 1-2 žácích

                            a společně s japonskými kamarády

                      se pustili do nácviku jednoduchých znaků.

                          V tělocvičně školy měli připraveny

         kaligrafické sady per, štětce, tuže, papíry, třecí misky na tuž

                         pro jemné tahy a prvky perem a štětcem.

             Na stěně měli česky a japonsky velkým písmem napsaná

                 tři slova - kamarád, srdce a světlo, která se učili psát.

               Hned první tahy perem a štětcem naše žáky okouzlily.

               Velice zodpovědně a se zájmem přistupovali k nácviku

                         předepsaných jednoduchých znaků – slov.

        Při společných tazích perem i štětcem s japonskými kamarády

                  prožili spoustu legrace, snažili se anglicky domluvit

                  a jejich zájem  o kaligrafii se rozhodně nastartoval.

         Kaligrafie se stala pro ně od dnešního dne velkou motivací,

umožnila jim nahlédnout do přesných tahů, učit se novým dovednostem,   

                         rozvíjet představivost, porovnávat odlišnosti,

                 ale i nacházet společné znaky-prvky a čáry s kaligrafií. 

 Celá hodina a postup práce byly výborně promyšleny a koncipovány.

                            Až v závěru hodiny jsme si uvědomili,

                  jak klidně a pohodově hodina kaligrafie proběhla.

     Je pravda, že již žáci se rádi nechávají ovlivňovat okolním světem

                    a zapomínají na důležitost, hledat způsoby,

       jak se odreagovat od školních problémů a i dostatečně relaxovat

                                    Najednou jsme si uvědomili,

                   jak nezbytné a  zapotřebí je dělat tuto osvětu,

                         aby již žáci věděli, co je to kaligrafie

                        a co se přes ni mohou dovědět a naučit.  

 

                             Kaligrafii by se měl věnovat každý,

                                  kdo se chce alespoň na chvíli

                      v našem přetechnizovaném světě pozastavit,

                            odreagovat, přijít na jiné myšlenky

                                         a  trošičku se dostat

                     z toho každodenního běžného shonu a stresů. 

 

                                                             PaedDr. Zita Květová + žáci 4.B

Foto zde: