Asistent pedagoga
je podpůrnou personální službou žákům se speciálními vzdělávacími potřebami při vzdělávání. Vždy pracuje pod metodickým vedením pedagoga – třídního učitele nebo učitele odborných předmětů, který zodpovídá za průběh i výsledky vzdělávání. Podporu asistentovi pedagoga poskytují odborní pracovníci školských poradenských zařízení.
Hlavními činnostmi asistenta pedagoga jsou:
§ individuální pomoc žákům při začleňování se a přizpůsobení se školnímu prostředí
§ individuální pomoc žákům při zprostředkování učební látky
§ pomoc pedagogickým pracovníkům školy při výchovné a vzdělávací činnosti
§ pomoc při vzájemné komunikaci pedagogů se žáky a žáků mezi sebou, pomoc při spolupráci se zákonnými zástupci žáka
Školská poradenská zařízení – pedagogicko psychologické poradny (PPP), především však speciálně pedagogická centra (SPC) – mají při zajišťování podpůrných služeb asistenta pedagoga zásadní význam. Jejich úloha spočívá v doporučení služby asistenta pedagoga vzhledem ke speciálním vzdělávacím potřebám dítěte, žáka nebo studenta se speciálními vzdělávacími potřebami. Doporučení školského poradenského zařízení je poskytováno v souladu s vyhláškou č. 27/2016 Sb. tak, aby vytvářelo vhodný podklad pro žádost ředitele školy o zřízení funkce asistenta pedagoga. Jedná se především o ustanovení týkající se zdůvodnění potřeby zřízení funkce asistenta pedagoga a doporučené náplně práce asistenta pedagoga. Vyjádření školského poradenského zařízení musí být v souladu s případnými podklady pro tvorbu individuálního vzdělávacího plánu (IVP) žáka ve smyslu § 18 školského zákona č. 561/2004 Sb.
Bez vyjádření školského poradenského zařízení nemůže ředitelství školy žádost o souhlas se zřízením funkce asistenta pedagoga uplatňovat.
Koordinátor asistentů - Bc. Dana Marková