STANDARDNÍ ČINNOSTI METODIKA PREVENCE
- vypracování a kontrola realizace preventivního programu školy (PPŠ) na škole
- prevence rizikového chování na škole (šikana, problematika návykových látek, sociálně nežádoucího chování, ...)
- koordinace preventivních aktivit v oblasti prevence zneužívání návykových látek
- koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v pedagogicko-psychologické poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence rizikového chování
- kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování
- shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování a zajištění těchto zpráv a informací v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů
- zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogům školy
Diagnostické a intervenční činnosti
- Zjišťování školní zralosti u předškolních žáků ve spolupráci s pedagogy
- Konzultace a poradenství s rodiči předškolních žáků
- Metodické vedení pedagogů zaměřené na přípravu a vytvoření individuálního vzdělávacího plánu pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- Průběžné vyhodnocování navržených podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- Průběžná vyhodnocování komunikace s rodinami klientů
- Speciálně pedagogické poradenské intervence a služby pro rodiče a pedagogické pracovníky školy
- Konzultace s odbornými pracovníky poradenských a dalších institucí
- Konzultace s pedagogy zaměřené na přípravu a vytvoření individuálního vzdělávacího plánu pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáků (realizace vyšetření, dotazníků, pozorování, screeningů, anamnézy)
- Diagnostika zaměřená na žáky v riziku rozvoje nebo riziku vzniku speciálních vzdělávacích potřeb
- Specifikace hlavních problémů žáka, stanovení individuálního plánu podpory v rámci školy a mimo ni (druh, rozsah, frekvence, trvání intervenční činnosti)
- Konzultace s pedagogy a rodiči zaměřené na průběžné vyhodnocování navržených podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- Individuální a skupinová práce s žáky (realizace speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činností reedukačních, kompenzačních, simulačních a intervenčních)
- Provádění speciálně pedagogických vzdělávacích činností, činností reedukačních, kompenzačních, stimulačních se skupinou žáků
- Speciálně pedagogické poradenské intervence a služby pro žáky, zejména pro žáky v riziku rozvoje nebo riziku vzniku speciálních vzdělávacích potřeb
- Podpora zdravého klimatu ve školních třídách za využití diagnostických a intervenčních postupů
- Ověřování speciálně pedagogických postupů při dynamické diagnostice a intervenci s cílem podpořit inkluzívní a integrativní klima školy
- Pomoc při realizaci aktivit se žáky zaměřených na řešení multikulturní problematiky ve škole
Etopedická péče
- individuální poradenství s klienty, včetně práce s rodinou
- skupinová práce s dětmi, diagnostika třídních kolektivů a intervence do tříd
- pomoc při hledání řešení problematických situací
- posilování vztahů v třídním kolektivu, podpora při utváření třídního klimatu, posílení pozitivních vztahů k sobě i k druhým
- vytváření pozitivních motivací ve výchovně vzdělávacím procesu, podpora pedagogům
- eliminování nežádoucí chování formou včasné diagnostiky a následné poradenské práce
- odstraňování ohrožujících škodlivých aspektů v sociálních podmínkách jedince
- reedukace naučených způsobů nevhodného chování
Vážení rodiče a milí žáci,
naše škola již několik let pracuje podle Preventivního programu školy. V tomto programu se zaměřujeme na minimalizaci rizikového chování dětí a mládeže, mezi něž zejména patří:
- šikanování a násilí
- kyberšikana (sexting, kybergbrooming, kyberstalking a stalking)
- kriminalita, delikvence, vandalismus
- záškoláctví
- užívání návykových látek, anabolik a medikamentů
- syndrom týraných a zneužívaných dětí
- sekty a sociálně patologická náboženská hnutí
- xenofobie, rasismus, intolerance, antisemitismus
- gambling (patologické hráčství)
- komerční sexuální zneužívání dětí
Pro lepší orientaci k daným tématům si Vám dovoluji nabídnout odkazy na užitečné webové stránky:
www.bezpecne-online.cz - vzdělávací server, který se zaměřuje především na děti a dospívající, cílem tohoto serveru je podporovat u dětí bezpečné a sebejisté používání internetu i nových komunikačních technologií,
www.kybersikana.eu - webová stránka je určena nejenom dětem, ale i jejich rodičům, obsahuje zajímavé články týkající se této problematiky a snaží se dětem i rodičům poradit, jak se s tímto novodobým problémem vyrovnat,
http://proti-sikane.saferinternet.cz - zde naleznete odkazy na české a evropské webové stránky, které se zabývají touto problematikou, také tu najdete kontakt na poradnu, kam se můžete obrátit, když budete potřebovat pomoci,
http://www.e-bezpeci.cz - zde naleznete články, odborné texty, výzkumné studie, materiály týkající se kyberšikany, kybergroomingu, sextingu, stalkingu a Facebooku.