EVROPSKÉ ŠKOLY PRO ČISTOU VODU A VODNÍ STOPA
22.5.2013 18:03 rubrika: Akce tříd doporučit, tisk
Cílem projektu je zlepšit pochopení významu čisté vody. Projekt vychází z konceptu vzdělávání pro udržitelný rozvoj, nabízí žákům možnost porozumět významu ekosystémů bohatých na vodu a také konceptu vodní ekostopy a vytváří u žáků vztah k vodě jako přírodnímu zdroji.
Projektu se budou účastnit školy z 8 evropských zemí. Každá země vybere 5 nejlepších školních projektů. Vítězný projekt bude škola prezentovat 21. – 22. června 2013 na závěrečné akci na jezeře Bled ve Slovinsku v rámci “BMW Clean Water Business and Diplomatic Regatta”
Co díky projektu získáte?
- metodiku, která vám pomůže vytvořit projekt týkající se vody
- možnost kontaktovat se s dalšími školami ze zahraničí
- příležitost prezentovat svůj projekt na velkém mezinárodním setkání ve Slovinsku
O vašem projektu
· Připravte projekt, který se týká tématu čisté vody a udržitelného rozvoje (např. zkoumání vody v okolí školy; hledání možností jak zlepšit využití vody v okolí pro turistiku; čištění vodních zdrojů, zjišťování osobní “vodní ekostopy” a plánování jejího snížení apod.)
· Můžete využít i projekty, které už jste realizovali, máte připravené nebo budete na jaře realizovat! Pokud se jedná o již hotový projekt, je podstatné, aby obsahoval důraz na udržitelný rozvoj.
· Pokud váš projekt bude vybrán, budete jej prezentovat na mezinárodním setkání v Bledu ve Slovinsku v červnu 2013.
Pro koho je projekt určen?
Do projektu se mohou přihlásit školy zapojené v programech Ekoškola, GLOBE a Les ve škole.
Proč voda?
Sladká voda je důležitá, protože jí není dostatek. Pouze 2,5% celkového množství vody na Zemi je sladká voda, z níž 70% je uzavřeno v ledovcích a sněhu, méně než 1% je dostupné lidem jako potenciální pitná voda.
Ekosystémy bohaté na vodu mají důležitou roli v globálním systému planety a i v našem každodenním životě. Udržují globální vodní cyklus, regulují klima, utvářejí tvary zemského povrchu, produkují vysoce kvalitní pitnou vodu, nabízejí místa k rekreaci a pro zemědělství. Jsou to také místa s vysokou biodiverzitou, která nabízejí útočiště pro řadu ohrožených rostlinných a živočišných druhů.
“Vodní ekostopa” (water footprint) je je indikátor přímého i nepřímého užívání sladké vody. Udává celkové množství vody použité na produkci zboží nebo služby. Měří se v m3/rok. Systém výpočtu vodní ekostopy nám umožňuje lépe zjistit, ve kterých oblastech máme snižovat množství použité vody a může sloužit také k osvětě veřejnosti v odpovědném nakládání s pitnou vodou.
Vodní ekostopa u nás ve škole
Projekt Ekoškoly vychází z konceptu vzdělávání pro udržitelný rozvoj a nabízí žákům nožnost porozumět významu ekosystémů bohatých na vodu a konceptu vodní ekostopy. Vytváří u žáků vztah k vodě jako přírodnímu zdroji.
Projektu se účastní školy z 8 evropských zemí. Každá země vybere 5 nejlepších projektů a vítězný projekt bude škola prezentovat na závěrečné akci ve Slovinsku.
Vodní ekostopa je indikátor přímého i nepřímého užívání sladké vody. Udává celkové množství vody použité na produkci zboží nebo služby. Měří se v m3/rok. Systém výpočtu vodní ekostopy nám umožňuje lépe zjistit, ve kterých oblastech můžeme snižovat množství použité vody a slouží k osvětě veřejnosti v odpovědném nakládání s pitnou vodou.
Žáci se velmi dobře zhostili daného tématu a vytvořili upoutávky, které upozorňují na spotřebu sladké vody. Pro mnohé bylo zjištění vodní stopy člověka velkým překvapením.
Vodní ekostopa
Žáci 5. třídy
Cíle : Žáci lépe pochopí význam čisté vody
formulují svůj názor na využívání vody
navrhují možnosti úspor vody
Výstupem je plakát upozorňující na spotřebu vody a nutnost šetřit vodou.
Vodní stopa udává celkové množství sladké vody v m3/rok využívané člověkem.
- přímá spotřeba pitné vody
- nepřímá spotřeba na produkci zboží a na služby
Blok je tvořený pěti hodinami během jednoho týdne. Tato časová dotace rozdělena
do pěti dnů poskytuje možnost dostatečného upevnění získaných znalostí.
° První hodina je úvodní, věnovaná přímé spotřebě vody. Žáci si vybavují, co o tématu vědí. Zvolila jsem BRAINSTORMING na základní slovo VODA a použila v hodině matematiky.
Pomůcky : tabule křídy čtyř barev ( 5 kusů od každé barvy pro rozdělení žáků do skupin)
Žáci si rozeberou křídy na zapisování nápadů a tím vytvoří barevné skupiny – bílá, zelená,
červená a modrá.
Dotazník : vyplňují skupiny společně
1) Kolik váží 1 l vody ? 1 kg
2) Kolik vody spotřebuje 1 obyvatel města za den ? 109 l ( asi 100 l vody )
3) Kolik Kč stojí 1 l pitné vody ? 43 Kč/ m3
Po kontrole dotazníků využijí čísla pro výpočty např. pro čtyřčlennou rodinu za týden, měsíc, rok, za život. Kohoutková voda, balená voda.
Obyvatel USA spotřebuje 300 l vody/den
Obyvatel Evropy spotřebuje 100 l vody/den
Obyvatel Afriky spotřebuje 10 l vody /den
° Druhá hodina ( Člověk a svět ) se zabývá virtuální vodou – nepřímou spotřebou vody.
Vodní detektivové (barevné skupiny) hledají po třídě barevné kartičky. Skupina si vybírá pouze kartičky své barvy. Na kartičkách jsou obrázky a množství vody.
Bílá – množství vody v potravinách
Zelená – nepřímá spotřeba vody ve výrobcích – 1kg hovězího masa 15 400 l, šálek čaje 140 l
Červená – množství vody na Zemi – slaná, sladká, v ledovcích…
Modrá – přímá spotřeba vody – pití 2 l, os. hygiena 40 l, příprava jídla 8 l, WC 27 l / den
Žáci detektivové shromáždí kartičky a postupně sdělí ostatním, co vypátrali. Kartičky žáci umístí na tabuli a rozdělí na přímou a nepřímou spotřebu a zbytek.
° Třetí hodina ( Člověk a svět ) se věnuje zdrojům pitné vody u nás a ve světě. Získávání pitné vody, její cenou. Zde začíná samostatná práce žáků. Zpracují informační materiál pro ostatní žáky, ale i rodiče o spotřebě vody a nutnosti vodou šetřit.
NAVRHUJÍ ŘEŠENÍ PROBLÉMU NEDOSTATKU PITNÉ VODY.
° Čtvrtá a pátá hodina. Žáci dokončují svou práci v hodině VV a Pč.
Práce 5.A a 5.B prezentovány na chodbě školy.
Foto ZDE: