Přesun na obsah

Hledání

EVROPSKÉ ŠKOLY PRO ČISTOU VODU A VODNÍ STOPA

22.5.2013 18:03 rubrika: Akce tříd doporučit, tisk

   

Cílem projektu je zlepšit pochopení významu čisté vody. Projekt vychází z konceptu vzdělávání pro udržitelný rozvoj, nabízí žákům možnost porozumět významu ekosystémů bohatých na vodu a také konceptu vodní ekostopy a vytváří u žáků vztah k vodě jako přírodnímu zdroji.

 

 

Projektu se budou účastnit školy z 8 evropských zemí. Každá země vybere 5 nejlepších školních projektů. Vítězný projekt bude škola prezentovat 21. – 22. června 2013 na závěrečné akci na jezeře Bled ve Slovinsku v rámci “BMW Clean Water Business and Diplomatic Regatta”

Příležitost pro školy

Co díky projektu získáte?

-       metodiku, která vám pomůže vytvořit projekt týkající se vody

-       možnost kontaktovat se s dalšími školami ze zahraničí

-       příležitost prezentovat svůj projekt na velkém mezinárodním setkání ve Slovinsku

O vašem projektu

·         Připravte projekt, který se týká tématu čisté vody a  udržitelného rozvoje (např. zkoumání vody v okolí školy; hledání možností jak zlepšit využití vody v okolí pro turistiku; čištění vodních zdrojů, zjišťování osobní “vodní ekostopy” a plánování jejího snížení apod.)

·         Můžete využít i projekty, které už jste realizovali, máte připravené nebo budete na jaře realizovat! Pokud se jedná o již hotový projekt, je podstatné, aby obsahoval důraz na udržitelný rozvoj.

·         Pokud váš projekt bude vybrán, budete jej prezentovat na mezinárodním setkání v Bledu ve Slovinsku v červnu 2013.

Pro koho je projekt určen?

Do projektu se mohou přihlásit školy zapojené v programech Ekoškola, GLOBE a Les ve škole.

Proč voda?

Sladká voda je důležitá, protože jí není dostatek. Pouze 2,5% celkového množství vody na Zemi je sladká voda, z níž 70% je uzavřeno v ledovcích a sněhu, méně než 1% je dostupné lidem jako potenciální pitná voda.

Ekosystémy bohaté na vodu  mají důležitou roli v globálním systému planety a i v našem každodenním životě. Udržují globální vodní cyklus, regulují klima, utvářejí tvary zemského povrchu, produkují vysoce kvalitní pitnou vodu, nabízejí místa k rekreaci a pro zemědělství. Jsou to také místa s vysokou biodiverzitou, která nabízejí útočiště pro řadu ohrožených rostlinných a živočišných druhů.

“Vodní ekostopa” (water footprint) je je indikátor přímého i nepřímého užívání sladké vody. Udává celkové množství vody použité na produkci zboží nebo služby. Měří se v m3/rok.  Systém výpočtu vodní ekostopy nám umožňuje lépe zjistit, ve kterých oblastech máme snižovat množství použité vody a může sloužit také k osvětě veřejnosti v odpovědném nakládání s pitnou vodou.

Vodní ekostopa u nás ve škole

Projekt Ekoškoly vychází z konceptu vzdělávání pro udržitelný rozvoj a nabízí žákům nožnost porozumět významu ekosystémů bohatých na vodu a konceptu vodní ekostopy. Vytváří u žáků vztah k vodě jako přírodnímu zdroji.

Projektu se účastní školy z 8 evropských zemí. Každá země vybere 5 nejlepších projektů a vítězný projekt bude škola prezentovat na závěrečné akci ve Slovinsku.

Vodní ekostopa je indikátor přímého i nepřímého užívání sladké vody. Udává celkové množství vody použité na produkci zboží nebo služby. Měří se v m3/rok. Systém výpočtu vodní ekostopy nám umožňuje lépe zjistit, ve kterých oblastech můžeme snižovat množství použité vody a slouží k osvětě veřejnosti v odpovědném nakládání s pitnou vodou.

Žáci se velmi dobře zhostili daného tématu a vytvořili upoutávky, které upozorňují na spotřebu sladké vody. Pro mnohé bylo zjištění vodní stopy člověka velkým překvapením.

 

Vodní ekostopa

Žáci 5. třídy

Cíle :  Žáci lépe pochopí význam čisté vody

                   formulují svůj názor na využívání vody

                    navrhují možnosti úspor vody

           Výstupem je plakát upozorňující na spotřebu vody a nutnost šetřit vodou.

Vodní stopa udává celkové množství sladké vody v m3/rok využívané člověkem.

-                     přímá spotřeba pitné vody

-                     nepřímá spotřeba na produkci zboží a na služby

Blok je tvořený pěti hodinami během jednoho týdne. Tato časová dotace rozdělena

do pěti dnů poskytuje možnost dostatečného upevnění získaných znalostí.

°     První hodina je úvodní, věnovaná přímé spotřebě vody. Žáci si vybavují, co o tématu vědí. Zvolila jsem BRAINSTORMING na základní slovo VODA a použila v hodině matematiky.

Pomůcky : tabule křídy čtyř barev ( 5 kusů od každé barvy pro rozdělení žáků do skupin)

Žáci si rozeberou křídy na zapisování nápadů a tím vytvoří barevné skupiny – bílá, zelená,

červená a modrá.

Dotazník : vyplňují skupiny společně

1)                  Kolik váží 1 l vody ?                                                           1 kg

2)                 Kolik vody spotřebuje 1 obyvatel města za den ?            109 l ( asi 100 l vody )

3)                 Kolik Kč stojí 1 l pitné vody ?                                            43 Kč/ m3

Po kontrole dotazníků využijí  čísla pro výpočty např. pro čtyřčlennou rodinu za týden, měsíc, rok, za život. Kohoutková voda, balená voda.                                                          

Obyvatel USA spotřebuje 300 l vody/den

Obyvatel Evropy spotřebuje 100 l vody/den

Obyvatel Afriky spotřebuje 10 l vody /den

°     Druhá hodina ( Člověk a svět ) se zabývá virtuální vodou – nepřímou spotřebou vody.

Vodní detektivové (barevné skupiny) hledají po třídě barevné kartičky. Skupina si vybírá pouze kartičky své barvy. Na kartičkách jsou obrázky a množství vody.

Bílá – množství vody v potravinách

Zelená – nepřímá spotřeba vody ve výrobcích – 1kg hovězího masa 15 400 l, šálek čaje 140 l

Červená – množství vody na Zemi – slaná, sladká, v ledovcích…

Modrá – přímá spotřeba vody – pití 2 l, os. hygiena 40 l, příprava jídla 8 l, WC 27 l / den

Žáci detektivové shromáždí kartičky   a postupně sdělí ostatním, co vypátrali. Kartičky žáci umístí na tabuli a rozdělí na přímou a nepřímou spotřebu a zbytek.

°     Třetí hodina ( Člověk a svět ) se věnuje zdrojům pitné vody u nás a ve světě. Získávání pitné vody, její cenou. Zde začíná samostatná práce žáků. Zpracují  informační materiál            pro ostatní žáky, ale i rodiče o spotřebě vody a nutnosti vodou šetřit.

NAVRHUJÍ ŘEŠENÍ PROBLÉMU NEDOSTATKU PITNÉ VODY.

°     Čtvrtá a pátá hodina. Žáci dokončují svou práci v hodině VV a Pč.

Práce 5.A a 5.B prezentovány na chodbě školy.

Foto ZDE:

 

 

 



 

Nástěnka

ISIC karty ve šk. jídelně

19.3.2024 13:46

Od 19. 3. 2024 byl zahájen zkušební provoz nahrazení čipů šk. jídleny kartami ISIC. Od tohoto data mohou žáci k odběru jídla využít ISIC karty vydané ZŠ Jana Wericha.

Kontakty

Telefony:


vedení:    235314162    školy


ŠPP:        235314374

ŠD:          602832209
jídelna:     731202331


Elektronická adresa:
info@zs-jana-wericha.cz

ŠPP - Školní poradenské pracoviště

ŠD - Školní družina


 

  

UV sterilizace logo

Titul EKOŠKOLA

      Ekoškola potvrdila titul ZŠ Jana Wericha na další 3 roky.

Více informací na:

www.ekoskola.cz

a dále

Plán EVVO ZŠ Jana Wericha

Celé Česko čte dětem

0Rodina na kole_big

Rodiče vítáni

Škola otevřená rodičům, rodiče otevření škole

Logo-Partner-Kompostuj-hnedy-listek

eSafety Silver Label

Podpora čtenářské gramotnosti

Celé Česko čte dětem

Víčka pomáhají

Víčka pro Elišku

Víčka pro Elišku

Třídíme odpad

Kromě tradičních kontejnerů na plasty a na suché články je nyní v budově školy k dispozici prostor na odložení drobných elektrických spotřebičů, které pak budou předány k ekologické likvidaci. Škola se tak zapojila do projektu MŽP ČR.