Přesun na obsah

Hledání

Paměťové instituce - Letohrádek Kinských: Velikonoční příběh

15.3.2018 23:09 rubrika: Akce tříd doporučit, tisk

Paměťové instituce - Letohrádek Kinských: Velikonoční příběh

Ve čtvrtek 15. března 2018 se 2. A a 2. C společně vypravily do Letohrádku Kinských na další z projektu Paměťových institucí, tentokrát na téma „Velikonoční příběh“. Děti tak měly možnost vidět, jak se dříve na vesnici žilo, jak naši předkové hospodařili a jaké nástroje používali. A protože se blíží svátky jara, výstava je věnována i velikonočním tradicím a zvykům. Na závěr prohlídky si děti upekly velikonoční Jidáše a pochoutku si mohly odnést domů, aby se s ní pochlubily také rodičům. Co všechno v muzeu děti viděly a zažily se dočtete v článku, a pod ním najdete i fotogalerii.

Při vstupu se nás ujaly milé průvodkyně, rozdělili jsme se po třídách na dvě menší skupiny. 2. A šla péct Jidáše a 2. C se vnořila do expozice muzea. Prohlídku jsme začali v projekčním sále, kde děti dostaly první informace o velikonočních tradicích našich vesnic. Dozvěděly se, že na Smrtnou neděli, která se konala 14 dní před Velikonocemi, lidé ustrojili Moranu, slaměnou pannu znázorňující zimu, smrt a vše špatné, a ve velkém průvodu ji pak házeli do řeky, aby odplavala.

Děti se potom seznámily s dalšími svátky. Každá ze šesti postních nedělí před Velikonocemi měla své jméno: První je Pučálková nebo Pytlová, druhá je Sazometná nebo Černá. Kýchavná je třetí, Dražebná je čtvrtá, pátou je neděle Smrtná a šestou je neděle Květná. Obyčeje té předposlední se dochovaly leckde do nedávné minulosti. Do dnešních dob se v některých krajích zachovávají ještě další svátky, jako jsou Popeleční nebo Škaredá středa, kdy by se lidé na sebe neměli mračit.

Zelený čtvrtek, kdy se jedla jen zelená strava jako třeba špenát nebo zelí. Tento den také „zvony odlétají do Říma“ a ke slovu se dostávají řehtačky, klapačky a hrkači. Velký pátek, den Kristova ukřižování, je v lidových pověrách spojován s magickými silami. V tento den se měly otevírat hory, které vydávaly své poklady, a v tento den se nemělo nic půjčovat, protože půjčená věc by mohla být očarovaná. Nesmělo se hýbat se zemí – rýt, kopat, okopávat, ani prát prádlo.

Bílá sobota se také nazývá velká nebo světelná, zapalují se svíce. Název může také pocházet z lidových zvyků velkého úklidu a bílení. Název následující Bílé neděle souvisí s bílým rouchem při křtu. Velikonoční pondělí se dochovalo v našich končinách jako svátek přicházejícího jara a znovuzrození. Jeho barvou je červená. Svátek je spojený s pomlázkou, velikonočními kraslicemi a celou řadou různých krajových zvyků. Děti dostaly do rukou řehtačky a klapačky, ztvárněné jako dřevění koníčci, a mohly si v praxi vyzkoušet, jak hlasité zvuky vydávají.

Potom jsme pokračovali prohlídkou expozice. Ve velké hale jsme vstoupili do malých světniček, kde jsme se mžikem ocitli o nějaké to století dříve, v dobách, kdy ještě nebyla elektřina, a naši předkové museli všechno dělat ručně. Děti si prohlédly hmoždíř, máselnici, keramického předchůdce cedníku a podivovaly se nad zvláštním „žebříkem“, o kterém se vzápětí dozvěděly, že se na něm nechávaly vychladnout bochníky chleba, když se vyndaly z pece. Děti zajímala i plotna, kde se dříve vařilo.

Další místnost dokonale imitovala chlév s prasátkem a kravičkou. Kráva se dala naplnit vodou a děti si mohly vyzkoušet, jak se dříve ručně dojilo. Pravda, struky byly gumové a do dížky z nich stříkala pouze voda, ale děti z toho byly úplně nadšené. Před domkem si děti mohly prohlédnout koňské postroje, holubník a dokonce i pravou nefalšovanou kadibudku. Pochopitelně to byla nefunkční imitace, ale velmi věrná, a tak se děti podivovaly, jak se musela používat třeba v zimě v mrazech.

Před stavením si děti mohly prohlédnout, jak se dříve zpracovával len. Děti si len pamatovaly z pohádky „Krtek a kalhotky“, a tak mohly obdivovat vyčesávání a spřádání lnu, a v další místnosti pak mnohé z nich poprvé viděly tkalcovský stav a způsob tkaní látek. Následovala bohatá expozice lidových krojů od prostých, nejchudších až po bohatě zdobené, pocházející ze zemědělských oblastí, kde se lidem dobře dařilo. Vše bylo zaměřeno k nadcházejícím velikonočním svátkům, takže jsme se po celou dobu prohlídky mohli kochat různými lidovými tradicemi.

V závěru nás průvodkyně Katka Musílková přivedla do dílničky, kde si děti mohly dle návodu a instruktáže vlastnoručně vyrobit Jidáše, které také upekly a na konec si je mohly v ubrousku odnést jako jedlý suvenýr pro rodiče. Jidáše krásně voněly po hřebíčku a chutnaly podobně jako dnešní croissant. Děti mohly ještě na zpáteční cestě parkem obejmout památný strom – obrovský platan, který je ozdobou zahrady Kinských. S mnoha nevšedními zážitky jsme se vraceli do školy. Děti si z exkurze jistě hodně zapamatovaly, výlet pro ně byl velmi obohacujícím zážitkem a jistě bude i pro další třídy z naší školy, které se do Letohrádku Kinských vypraví.

Autor článku a fotografií: PaedDr. Olga Černohorská

Fotografie si můžeže prohlédnout zde.

Nástěnka

Volná místa

1.9.2018 09:29

ZŠ Jana Wericha hledá vyučeného nebo zaučeného kuchaře/kuchařku do školní kuchyně základní školy Jana Wericha k přípravě polévek a příloh k hlavnímu jídlu. Nástup na plný úvazek je možný ihned.

V případě zájmu volejte 775 156 421 (hospodářka šk. jídelny).

Kontakty

Telefony:
ústředna: 235314162
ředitelka: 235314362
ŠPP:        235314374

ŠD:          602832209
jídelna:     235302510

FAX:         235314162
Elektronická adresa:
info@zs-jana-wericha.cz

reditelna@zs-jana-wericha.cz

 

ŠPP - Školní poradenské pracoviště

ŠD - Školní družina


 

Logo-Partner-Kompostuj-hnedy-listek

eSafety Silver Label

Taneční průprava

Taneční průprava Hollabella nabízí lekce

v ZŠ Jana Wericha.

Sfumato

Alternativní výuka čtení v 1. třídě

Splývavé čtení SFUMATO

Více informací na:

www.sfumato.cz

Rodiče vítáni

Škola otevřená rodičům, rodiče otevření škole

Jazyky bez bariér

 Program Jazyky bez
bariér slouží k usnadnění výuky cizích jazyků. Online verze programu nebo aplikace pro mobilní telefony jsou k dispozici na www.jazyky-bez-barier.cz. Zde najdete podrobné informace, videoprůvodce a knihovnu s množstvím souborů k procvičování.

Podpora čtenářské gramotnosti

Třídíme odpad

Kromě tradičních kontejnerů na plasty a na suché články je nyní v budově školy k dispozici prostor na odložení drobných elektrických spotřebičů, které pak budou předány k ekologické likvidaci. Škola se tak zapojila do projektu MŽP ČR.

Sběr víček

Sběr víček od PET lahví má na naší ZŠ dlouholetou tradici. V současnosti víčka od školy odebírá firma RUMPOLD-P s. r. o., která je předává dalším subjektům jako materiál pro výrobu městského mobiliáře, herních prvků na dětská hřiště apod.